HARMADOSZTÁLYÚ MAKETT ÉPÍTÉSÉNEK LEÍRÁSA
Köszönet Sándor Antalnak, hogy tesztelte/véleményezte a HÉV harmadosztályú állomás makett kivágót! Az alábbiakban változatlan formában teszem közzé a leírását. A leírásban lévő képek kattintással nagyíthatók!
Mielőtt hozzákezdenénk az építéshez
Mielőtt hozzákezdenénk az építéshez, szánjunk pár percet arra, hogy átolvassuk, áttanulmányozzuk a füzetet. A készítő munkája igazán megérdemel ennyi figyelmet. Maga az épület minden további nélkül megépíthető a füzetben lévő alkotórészek kivágásával és összeragasztásával, azaz a következőkben leírt dolgokat nem mindenben szükséges követni. A kivágható elemek kidolgozottsága, mérethelyességük, a felületek strukturáltsága igazi maketté teszi ezt a látszólag egyszerű kivágót.
Az építéshez ragasztót, (Technokol Rapid, de természetesen más általános célú ragasztót is választhatunk. Ügyeljünk arra, hogy bizonyos ragasztók oldhatják a nyomtatott színes részeket.) TESA ragasztószalagot, kétoldalú ragasztót, acélvonalzót, vékony faléceket, különböző vastagságú kartonlapokat, szikéket és ollókat használtam fel (1. kép).
|
|
|
|
|
|
|
1. kép |
|
2. kép |
|
3. kép |
|
4. kép |
Magát az épületet pedig 1mm (az alaphoz), 1,5mm (a lépcsőkhöz) és 2,5mm (falak, tető) vastag kartonlapokkal merevítettem. Ha ezt a megoldást választjuk, ügyeljünk a pontos méretekre. Vegyük figyelembe a karton vastagságát, a ragasztófelületeket az oldalfalak leszabásánál. Ha pontosan dolgozunk a karton "épület" illeszkedni fog a helyére és nem szükséges az oldalfalakat hozzá ragasztani.
Először összeállítottam a kartonból leszabott falakat, majd TESA-val rögzítettem őket egymáshoz (2. kép). Ezt követően kivágtam a főfalakat tartalmazó nyomatokat (3-4. kép). Az útmutatóban található leírás szerint a hajtási vonalakat hátulról bekarcoltam, majd a ragasztandó felületeket meghajtottam (5. kép). Ha rendelkezésünkre áll ehhez a művelethez használhatunk világítóasztalt, ha nincs, ott az ablak.
Következő lépésként a főfalakat összeragasztottam, majd a kartonmerevítést a helyére csúsztattam (6. kép). (Itt, ha szükséges, akkor könnyedén szét tudjuk még szedni a belső merevítést, hisz csak ragasztószalag tartja össze őket, és vágni az oldalfalakból.)
A félkész épületet merevítettem a sarkokba ragasztott összesen nyolc, háromszög alakú elemmel (7. kép). Pár perces szünetet követően, addig szárad a ragasztás, lehet folytatni az építést.
A legnehezebb feladat a kváderkövek, a körbefutó vízszintes osztópárkányok kivágása, ám ez ad igazi plasztikusságot a kész épületnek. (Ezek egyébként elhagyhatóak, hisz rá vannak nyomtatva a falakra.) Itt szikét, acélvonalzót és éles papírvágó ollót használjunk és igyekezzünk a lehető legpontosabban vágni (8-10. kép).
Munka közben tartsunk kisebb szüneteket és többször mossunk kezet. A kész, kivágott elemeket ragasszuk a helyükre. A sarokelemek felragasztása előtt végezzünk szárazpróbát és csak ezt követően kenjük meg a hátukat ragasztóval majd illesszük őket a helyükre.
Következik a tető. Mivel ez egy bonyolult, több egymáshoz közeli hajtást igénylő darab, figyeljünk rá mit, hol vágunk, illetve hajtunk.
A kartonmerevítés egyik oldalát bevontam kétoldalú ragasztószalaggal (12-15. kép). Ennek az volt a célja, hogy ne kelljen ekkora felületet ragasztóval megkenni, ami esetleg átáztatja a papírt és hullámos vagy épp foltos lesz a végeredmény.
|
|
|
|
|
|
|
12. kép |
|
13. kép |
|
14. kép |
|
15. kép |
Mivel épületünket leggyakrabban madártávlatból látjuk, a tető pontos kidolgozása nagyon fontos. A beragasztott merevítőket megkentem ragasztóval majd az előzőleg meghajlított tetőrészeket ráragasztottam (16. kép). Ezt követően az egészet letakartam egy sima falappal majd pár percre lesúlyoztam néhány vastagabb könyvvel.
Következett a tető helyre illesztése. Természetesen előbb itt is érdemes szárazpróbát tartani, s ha szükséges még tudunk alakítani az épületen. A főfalakon lévő ragasztófelületeket megkentem majd a tetőt egy határozott mozdulattal a helyére illesztettem. (Mindenképp a tetőt ragasszuk fel először, s csak azután az alapot, hisz így van lehetőség a félkész épületbe benyúlni és lesimítani a ragasztós felületeket.) Ismét a már említett könyvekhez fordultam, s középen szétnyitva óvatosan a tetőre helyeztem őket.
Megfelelő idejű száradást követően már csak a kémények elkészítése és helyükre ragasztása maradt a tető befejezéséhez. A kéményeket 4X4, illetve 6X6mm-es fenyőléc darabokkal merevítettem az összeállítás során. Ragasztásukkor ujjal rövid ideig lefelé nyomva kell őket tartani, biztosítva a függőleges helyzetüket (17-18. kép). Ügyeljünk rá melyik kéményt hová ragasszuk! A fa betét célja, ha később el kívánjuk készíteni az itt-ott még látható kéménytoldatot – az eredeti épületeken öntöttvas cső – akkor a betéte kifúrva szilárdan rögzíthetjük azt.
|
|
|
|
|
|
|
16. kép |
|
17. kép |
|
18. kép |
|
19. kép |
A lépcsők elkészítésekor a ragasztófelületeket levágtam, mivel a lépcsőkbe is került karton, s így nem volt rájuk szükség (19. kép).
Miután a ragasztásuk megszáradt elővettem az alaplapot. Az alaplapot szintén kétoldalú ragasztószalaggal erősítettem a kartonlapra (20. kép), majd alacsony hőmérsékletű vasalóval egy tiszta ruhán keresztül átvasaltam. A kész épületet ráragasztottam az alaplapra majd helyükre kerültek a lépcsők is (21. kép).
|
|
|
20. kép |
|
21. kép |
Miután kigyönyörködtük magunkat akár léphetünk is tovább, hisz a kész épületet még kiegészíthetjük például villámhárítóval, Auhagen csatornákkal, Vulcan modell MÁV szabványkerítéssel, vasbetonlábas paddal, Posch-modell féle virágtartóval, mikromodell aknafedéllel, alátétfával, kerekeskúttal vagy épp egy féksaruval. Ha a kész épületet terepasztalra, diorámára szánjuk további kiegészítőket (vízdaru, térhangos, vágányzáró sorompó, stb..) találunk az említett gyártók kínálatában, melyekkel minden ötletünket megvalósíthatjuk. Kellemes kikapcsolódást, jó építést! |